onsdag 15 oktober 2008

MCXL menar att reklambyråer och marknadsavdelningar måste kunna mäta effekten av reklam, för att påvisa att det finns en mening att lägga ner pengar och energi på det. Eftersom beställarna finns och det spenderas miljoner på reklam handlar det inte om reklamens legitimitet utan om hur man ska kunna utveckla reklamen. Det handlar ju inte bara om att hitta modeller för att kvalitetssäkra, om man inte håller en hög kvalitet finns det ingenting att säkra. Vad är arkitekturens roll här? De kvalitetssäkringsverktyg vi har handlar först och främst om att kunna ta betalt för vår tid och att hålla koll på vad som är beställt. Effekterna lämnar vi nästan alltid därhän. Det betyder inte att arkitektur inte påverkar verksamheter och beställare, utan handlar bara om att vi endast mäter kostnad och tid som kvalitet. En ordentlig kvalitetssäkring av varje uppdrag skulle inte bara kunna ge utrymme för högre vinster, fler och bättre uppdrag utan även vara ett verktyg för att göra rätt insatser vid rätt tillfälle, ha mer kunskap om de projekt man jobbar med samt få mer utrymme för det som klassiskt sätt ses som arkitektonisk kvalitet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar